Saturday 2 November 2013

November 2nd

Panen kirja oma m6tted erinevatel teemadel, et kuidas mulle siinne eluolu tundub ja kuidas k6ik toimib. Huvi puudumise korral v6ib vabalt m6ne l6igu vahele jätta :) Ja lisan veel, et need on ainult - ainult minu arvamused ja tunded, niiet palun mitte kuri olla :)

Inimesed
    Ilmselt stereotüüp sakslaste kohta on midagi sellist, et nad on karmid, ranged ja mitte just eriti s6bralikud inimesed. K6ik peab olema läbi m6eldud ja kuhugi hilinemine on m6eldamatu. Teisalt peetakse sakslasi ka suurteks 6lles6pradeks ja peoloomadeks. 
    Jaa, ma olen n6us, et süsteem on siin olemas. Ja hiljaks jääda pole ka just eriti hea. Aga ei ole need inimesed midagi kurjad ja karmid. Julgelt v6in öelda, et palju soojemad ja s6bralikumad kui Eestis. Ning ehk ka tolerantsemad ja laiema silmarinigiga. Ma ei taha üldistusi teha, aga näiteks Saksa noored on paljudes teemades rohkem informeeritud ja nad on tegelikult kuidagi täiskasvanulikumad. 
    Üldiselt tundub mulle, et rohkem väärtustatakse perekonda ja ühiseid tegevusi. Ma tean, et paljud pered söövad iga päev koos 6htusööki ning pärast seda istuvad veel paar tunnikest ja lobisevad. Minu hostperes nii ei ole, aga suhtleme siiski k6ik üksteisega palju ja oleme t6esti perekond :)

Saksa keel
    Ma vahepeal tunnen, et saksa keel on tegelikult moondunud inglise keel. Nii palju on s6nu, mis on nagu inglise keelest, aga mis on muudetud lihtsalt nii koomiliseks, kui vähegi v6imalik. Tegelikult tunnen, et mu inglise keel läheb iga päevaga aina halvemaks. Vahepeal tahan midagi öelda, aga saksa keeles nagu ei oska, inglise keeles ei tule ka meelde, eesti keelest pole kasu ja oma vähese vene keele olen ammu ära unustanud. Kurtsin Monile, et ma unustan k6ik keeled ära. Ja ta läks klaveri taha ja mängis kurba muusikat ja laulis: maggie.....dont be saaaaad....dont....forget the languageeee... :D See oli nii armas lihtsalt ja nüüd iga kord, kui ma midagi jälle sassi ajan v6i puterdan, siis ta läheb ja mängib seda mulle :D 
   Aga üldiselt on okei, ma väga palju grammatikat ja nii ei 6pi, lihtsalt praktiseerin, loodetavasti on see piisav :P

Keskkond
   Vot see teema mulle meeldib. Ma leian, et Saksamaa tuleb hästi toime keskkonnaprobleemidega ning inimesed on informeeritud.
      Jah, siin on küll näiteks suured ja tuntud autotootjad. Aga teiset küljest ma ei ütleks, et tänavapildis on palju autosid. Palju kasutatakse ühistransporti (eriti rongi). Ning veel rohkem kasutatakse loomulikult jalgrattaid. Kui Tallinnas on alati palju suuri autosid, kus istub ainult üks inimene, siis siin seda nii palju ei kohta. K6ik on alati väga praktiline ja pikemateks s6itudeks leitakse reisikaaslased Facebookist. Nagu meilgi on Tln-Hps-Tln grupp, v6i mis ta oli :D
   Prügi sorteeritakse siin väga palju. Ma pole veel näinud lihtsalt tavalist suurt prügikasti. Igal pool on vähemalt 2, kuid enamasti 3 - 4 erinevat kasti, kuhu prügi jaotada. Meil on kodus 4 prügikasti. 
    Ja taara, see on omaette teema, mis mind hämmastab. Tavalise 0.5l plastpudeli eest saab kogumispunktis 0.25 senti, mis minuarvates on palju. Aga palju on hea. Sest niimoodi läheb ju rohkem pudeleid reciclingusse. Lisaks on need taaraautomaadid väga hästi organiseeritud. Sinna on v6imalik korraga panna ka terve kast (24tk) pudeleid. Jaa, hea süsteem :)
    Ning kolmas teema on kindlasti Fleischindustrie ehk siis lihatööstus. See pidavat olema väga suur probleem Saksamaal. Probleem, mida uninasti lahendatakse. T6esti, peaaegu iga päev näidatakse uudistes lihatööstusi ja seda, kuidas neid loomi kasvatatakse ja selle k6ige kohta on lihtsalt väga palju infot. Sest tavaliselt me ju üldse ei m6tle, (kui me oma hambad järjekordse lihatüki sisse lööme. Me ei m6tle, et tegelikult see on osa sellest p6ssast, kes kasvas üles kuskil kasvanudses, koos tuhandete teiste p6ssadega. Me ei m6tle, et nende loomade toitmiseks kasutati odavaid vahendeid, lihtsalt selleks, et nad v6imalikult suureks kasvaksid ja palju kaaluksid. Neid tükeldati suurte masinatega suurtes lihatööstustes. Ja meie, me lihtsalt sööme neid vaeseid loomi ja me isegi ei m6tle sellele, mida see tükk liha tegelikult läbi on elanud v6i) kust kohast see liha tegelikult meie taldrikule tuli. 
   Varemalt ma eriti liha ei söönud, aga siiski tuli ette kordi (nt jaanipäev). Nüüd olen neid uudiseid vaadanud ja seda lihatööstuse probleemi t6sidust rohkem m6istnud. Minu siinses tutvusringkonnas on palju taimetoitlasi... Kuigi mu hostpere sööb liha, ei ole neil absoluutselt probleemi sellega, et ma ei söö. Mama teeb nalja, et nii lihtne on, sest ma söön ainult müslit :D Ja k6ikides söögikohtades on ka eraldi vegan-i toidud ja üldse suhtutakse kuidagi austusega sellesse k6igesse. Loodetavasti j6uab see trend varsti eestisse ka :)

Muusika
  Esimest korda elus saan öelda, et kuulan laule, millel eriti pointi pole ja millel on lihtsad s6nad :D  Niiet hetkel t6esti kuulan palju näiteks Cro-d. Hea tunne on, kui saan aru millest laul räägib. Aga ilmselt varsti peab midagi sisukamat leidma :D
   Muidu on jah muusika allalaadimine illegaalne, Acta on oma töö teinud, hea et seda Eestis pole :D




Jalgpall
   Noo, kuna ma Dortmundist poole tunni kaugusel elan, siis pole siin vist mingit küsimustki :D Kas ma kunagi üldse ütlesin, et mulle Bayern München meeldib? Muidugi seal on head mängijad ja tugev klubi on, aga ma pole kohanud veel ühtegi Sakslast, kes oleks Bayerni fänn. Nad ütlevad, et selle klubi poolt on ainult need, kes tahavad alati v6ita ega suuda kaotustega leppida. Sest t6si ta on, et kuna nii suurel klubil on palju ressursse, siis neil on v6imalik endale riigi parimad mängijad osta...
  Aga jah, BVB on mulle juba täitsa armsaks saanud. Kuna ma s6idan alati Dortmund-Münster-Dortmund rongiga, siis päris tihti kohtab rongis l6busaid jalkafänne, kes mängule s6idavad. Tore oleks ise ka üks nendest olla :D

TV ja internet
  Viimaste aastate jooksul pole ma vist kunagi nii vähe interneti kasutanud, kui nüüd. Jah, mul on küll vodafone 3G, aga see ei toimi just eriti hästi. Ausaltöeldes ei toimi see üldse :D Ja see on k6igil nii. Ainuke internet, mis toimib on meie kodu wlan. See on väga kiire, aga kuna mu handy funktsioneerib minimaalselt, siis ma seda ka ei kasuta.
   Poleks uskunud, et nii palju telekat hakkan siin vaatama. Tavaliselt vähemalt 3 korda nädalas kui t6esti istume perega teleka ees. Mu lemmik TV show on kindlasti The Voice of Germany. Ja tuleb tunnistada, et seda k6ike kohtunik Samu pärast. Samu on siis Sunrise Avenue solist ja kuna ta tuleb soomest ning 6pib samamoodi saksa keelt nagu minagi, siis loomulikult on minus äratundmisr66m ja mis k6ik head emotsioonid veel :D Meil on vist isegi sarnane aksent :D:D

Söök ja jook
    Palju erinevusi vist ei olegi. V6ib-olla see, et palju saia süüakse. Ja igal piirkonnal on isegi oma spetsiaalne sai, mida mujalt osta ei saa. Ja hästi palju pagariärisid on igal pool. Toidust muidu veel hinnatakse rohkem mahep6llundust, palju on biomarketeid ja need tooted kusjuures ei ole kuigi palju kallimad..
    Siis 6lletraditsioon on jah täitsa olemas. Kasv6i alkoholivaba, aga kunagi ei puudu 6lu ühestki kodust, ma arvan :D Ja väga väga palju vett juuakse ka. Aga alati gaseeritud. M6nedes kodudes on isegi sellised masinad, mis kraaniveele mullid sisse panevad :D Alguses tundus see k6ik ikka väga imelik, v6tsin kogu aeg kraanist vett, sest ei kannatanud neid mulle :D Nojaa, ei teagi, kuidas see nii läks, aga nüüd joon samamoodi mitu pudelit gaseeritud vett päevas. Noor inimene harjub kiiresti :D

Kool
    Koolist tuleb kindlasti j6uluvaheaejal eraldi postitus. Mul on juba m6ned märkmed kirjutatud välja. Aga kuna koguaeg on vabad päevad ja tunde jääb palju ära, siis ma pole selles süsteemis veel nii sees, vaja veel natuke aega :D

Jah, nii, hetkel k6ik, loodan et on huvitav lugemine :)

6ige, 6ige
ma nüüd lähen trenni ja 6htul tuleb Moniii :)

No comments: